Monday 4 August 2008

Peranan Jurulatih

Saya tertarik dengan komen yang diberikan oleh seorang pembaca blog saya tempohari berhubung dengan peranan jurulatih. Malangnya beliau tidak memberi pengenalan diri dan saya berharap memperkenalkan diri agar saya mengenali pemberi komen berkenaan. Saya sangat bersetuju dengan pandangan yang diberikan dan saya tidak mengatakan jurulatih tidak perlu membantu. Apa yang saya jelaskan adalah peranan jurulatih sewaktu pertandingan yang sedang berlangsung.

Kita perlu membezakan peranan jurulatih sewaktu latihan dan sewaktu pertandingan. Jurulatih mempunyai tugas yang berat bagi kedua-dua situasi. Sewaktu latihan aspek teknikal perlu diambil berat dan pemain perlu memahami secara jelas tentang teknik yang diajar. Manakala sewaktu pertandingan peranan jurulatih lebih kepada aspek menguatkan mental serta memberi semangat kepada pemain.

Saya juga telah menjelaskan agar sentiasa memberi semangat kepada pemain bila mereka di dalam keadaan tertekan dan bukannya meninggalkan pemain apabila permainan mereka merudum atau teruk. Secara umumnya pemain-pemain mempunyai kebolehan untuk berfikir dan kata-kata perangsang dari jurulatih akan menguatkan lagi semangat pemain-pemain.

Mohd Hisham Mohd Nor.

No comments: