Saturday 16 October 2010

Lawatan ke Bandung, Indonesia

Bandung

Pada 30 September – 3 Oktober 2010 yang lalu, saya berpeluang mengikuti Lawatan ke Bandung, Indonesia anjuran Majlis Sukan Wilayah Persekutuan(MSWP). Lawatan ini merupakan ‘hadiah’ atau penghargaan kepada Pengurus Sukan SUKMA 2010 yang lalu di atas kejayaan merangkul lebih 40 pingat emas serta menduduki tiga tempat teratas.

Kejayaan pada SUKMA yang lalu telah mendorong MSWP mengatur lawatan tersebut dengan kerjasama Kementerian Wilayah Persekutuan. Mengikut perancangan asal, lawatan meliputi Jakarta/Bandung dan memandangkan situasi di Jakarta tidak mengizinkan maka lawatan hanya tertumpu di Bandung sahaja.

Chef de Mission Kontinjen Wilayah Persekutuan ke SUKMA di Melaka iaitu Y.Bhg. Dato’ Bakaruddin yang juga merupakan Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Wilayah Persekutuan turut mengikuti lawatan ini.

IMG_1024 Acara kemuncak lawatan ini adalah Majlis Makan Malam bersama Y.B Dato’ Raja Nong Chik bin Dato’ Raja Zainal Abidin, Menteri Wilayah Persekutuan merangkap Pengerusi Majlis Sukan Wilayah Persekutuan. Beliau tampak gembira dengan kehadiran pengurus-pengurus pasukan di kota Bandung ini dan tidak ketinggalan di dalam ucapan beliau, menyeru agar setiap pasukan bekerja keras untuk persiapan SUKMA 2012 di Kuantan, Pahang nanti.

Beliau mengimpikan juara keseluruhan pada temasya tersebut kerana kontinjen Wilayah Persekutuan telah pun menghampirinya. Ganjaran yang lebih besar bakal menanti sekiranya kontinjen Wilayah Persekutuan berjaya menjadi juara keseluruhan pada SUKMA 2012 kelak.

IMG_1055 IMG_0958 Lawatan ke tempat menarik turut menarik perhatian para peserta lawatan dan kami telah di bawa ke Taman Wisata Alam atau Gunung Tangkuban Parahu iaitu kawah Gunung Berapi yang masih aktif. Kali terakhir gunung berapi ini meletus adalah pada tahun 1969. Entah bila ia akan meletus lagi!.

Aktiviti membeli belah merupakan kemestian bagi pelancong ke Bandung dan Rumah Mode, Jalan Riau/Dago, Cihampelas, pasar baru adalah merupakan lokasi membeli-belah yang terkemuka di Bandung.

Pada keseluruhannya, saya amat berpuashati dengan lawatan ini dan ianya dapat mengeratkan lagi silatur-rahim dikalangan pengurus-pengurus pasukan. Semoga kontinjen Wilayah Persekutuan akan cemerlang pada SUKMA 2012 nanti.

Mohd Hisham bin Mohd Nor.

No comments: